Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.05.2007 23:43 - На село
Автор: fauve Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3213 Коментари: 13 Гласове:
0

Последна промяна: 01.05.2007 23:50


Аз съм от тези софиянци, които нямат почти никаква роднинска връзка с останалата част на България. Почти, защото в едно затънтено селце около границата със Сърбия има къща, строена от прадядо ми, където са ме водили през една от ваканциите ми преди доста време и която вече е изцяло необитаема. Като дете лятото ми минаваше пред блока на баба ми в безкрайно тупане на топка с едно-две деца, останали под панелния пек като мен. И като всички останали деца, израснали по големите градове без никакъв излаз на село.

Сега, когато излизам в малкото почивни дни от София, обикновено е по хотели и курорти. Различно е от ежедневието, харесва ми да сменям живота си тук с онзи там, най-вече, защото съм с приятели, но цивилизацията отново е сложила тежкия си печат върху всичко. От лъскавите коли до претъпканите заведения и чалгата.

Тази дълга интродукция беше, само защото през почивните дни съдбата (под формата на десетина познати) ме отведе в едно село в Северна България. И защото видях един друг живот, който едновременно ме озадачи, очарова и стресна. И защото осъзнавам, че може би е срамно да не го познавам, да не подозирам, че съществува, вперена в късите разстояния между дома и работата, между днес и утре, между компютъра и телевизора.

За много хора вероятно това е познато. 

Още първата сутрин се опитах да си купя вестници. "Ето ги", гордо ми отговори продавачката в бакалията, която единствена държи правата върху медийния пазар в селото. Отивам към посоченото място - вестници много и всякакви. Най-ранният ежедневник беше от средата на април. Не си го взех, но се замислих за всички "велики" неща, които се изписват, изговарят и анализират с единстената цел да стигнат и до "баба на село". Баба на село на чете вестници и това ни най-малко не й пречи.

Сигурно за мнозина няма да е изненада и това, но на мен не ми се случва всеки ден да пия кафе в единственото кафе на площада и да мине мургава селянка с кутия бомбони, да каже "Вземете си за Бог да прости" и да се впусне в дълъг разказ за живота и семейството на починала тези дни млада жена. Малко по-късно през площада пък се задават мъжа и жена, които водят с въже едно прасе. То се спира отвреме-навреме, мъжът го налага с една пръчка, жената го бута с пълна сила, прасето квичи, тръгва, когато поиска и това се повтаря поне три пъти. На никой в селото случката не прави впечатление. Сигурно аз бях по-голямата атракция, защото извадих телефона си, за да снимам. 

А селската кръчма - няколко железни маси и столове, изнесени небрежно под няколко големи бора и загорели или просто мургави брадясали мъже пият от сутрин до вечер. Говорят едновременно неразбираемо и нечленоразделно и чак по тъмно си тръгват към къщите с несигурни походки. Нищо общо със скалъпените кафенета и кръчми по кварталите и в блоковете. Няма как да се обясни, трябва да се усети.

А иначе въпреки мизерията и простата, тези хора са намерили начин да се радват на живота и да търсят красивото. Усеща се по няколкото спретнати къщурки, подредени градинки и дворчета. Ето малко настроение от оня живот. На мен поне седмица ще ми държи мисълта, че на няколко часа от София има такъв живот. И хубав, и лош, но различен. 

image

Така изглежда една оградка откъм улицата


image

А така друга



image

И трета - с място за почивка и летни клюки





Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - :)))))))
01.05.2007 23:48
:)))))))
цитирай
2. lemonpie - ***
02.05.2007 06:47
Подобни места са изключително очарователни. Там сякаш времето е леко спряло, а всичко е останало малко по-назад от лудницата и хаоса. Хората живеят по-просто и се борят за по-прости неща; те нямат много от проблемите, с които ние се сблъскваме, но нямат и много от преимуществата, на които се радваме в хаоса.
Определено като обмяна на културен опит е добре, но иначе не би останала там завинаги, нали?
цитирай
3. gioia - :)
02.05.2007 07:14
Припомняш ми точно това озадачаване, стресване и очароване... не знам защо и леко свиване под лъжичката :) Такова беше и при първия ми сблъсък с едно подобно село, като едно от малкото деца в училище, които никога не са имали такова, такова е и при много редките ми срещи с него... Затова вадим телефоните :) но атмосферата трябва да се усети, права си!
Поздрави fauve-че :)!
цитирай
4. fauve - lemonpie,
02.05.2007 08:50
ne bih za poveche ot sedmica. No ne moga da razbera 100% tezi, koito napuskat podpbni mesta, za da se parjat v gradskata djungla.
цитирай
5. fauve - gioia,
02.05.2007 08:56
niama dve mneniia, shte stiagame li telefonite skoro :-P
цитирай
6. анонимен - Smianata na gradskia peizaj deistva mnogo uspokoiavashto
02.05.2007 09:18
.....dobre 4e ima koi da te nakara da go napravi6 :)
a i sres6tata s razli4ni hora, sabrani na edno miasto poniakoga e predizvikatelstvo :)))
от: honey
цитирай
7. fauve - honey,
02.05.2007 09:24
dobre che ima koi :). Ama nali znaesh, che kato teglish chertata, rezultat ne vinagi izliza na plus :-P. No pone chovek si donaglasia cennostite. S predizvikatelstva ;-) Lek den
цитирай
8. nio - Припомняш ми времето когато като ...
02.05.2007 10:16
Припомняш ми времето когато като малък нашите ме командироваха всяко лято към едно село в Северна България и което страшно много обичам.За съжаление от доста години минавам от там за по час-два няколко пъти в годината.

А прасе на въже и аз съм виждал.Най-много ме е шашкало обаче едно прасе което си стоеше кротко до стопанина,докато той си разговаряше с някакъв комшия.Дори не беше вързано с въже.Не знам само дали не се беше научило да лае:-))
Поздрави
цитирай
9. togoe - И аз ходих на село през един от празничните дни:-)
02.05.2007 11:23
Мен също животът там ме озадачава и очарова едновременно. Може би трябва да опитам да отида за месец, за да проверя дали ще се побъркам или ще ми хареса:-) Но определено отиването на такива места успокоява ума ти и ти дава нов поглед върху нещата.
цитирай
10. анонимен - fauve-че
02.05.2007 12:08
Ще ги стягаме съвсем скоро и телефоните и багажите :) Идеята вече ми е в главата :) Скачайте...!
Джоя
цитирай
11. fauve - nio,
03.05.2007 08:50
veche i az shte znam, che prase na vaje si e chesta kartinka :)) Pozdravi
цитирай
12. fauve - togoe,
03.05.2007 08:52
haide da hvashtame gorata :-P
цитирай
13. анонимен - :)))
05.05.2007 12:34
един друг живот, който едновременно ме озадачи, очарова и стресна...

сега вече ще бъдеш попроменена а и отношението ти към всичко и всички и ще е в положителен смисъл, уверявам те!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: fauve
Категория: Други
Прочетен: 252904
Постинги: 53
Коментари: 465
Гласове: 4709
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031